Saturday, February 21, 2009

Siapa Raja Saudi

1. Pengenalan nasab 'As-Sau'diyyun' (salasilah keturunan raja Saudi )
2. Pengenalan mazhab Wahabi

1. Pengenalan nasab 'As-Sau'diyyun'.

Adapun nasab 'As-Sau'diyyun' (keturunan raja Saudi) adalah berasal daripada keturunan Yahudi yang tinggal di Najran. Ia berkait rapat dengan seorang Yahudi bernama Yusuf yang tinggal di Najran, ini kerana hasil daripada keturunan orang-orang Yahudi di kalangan mereka, maka secara tidak langsung jalinan hubungan silaturahim di antara beliau dengan keturunan raja-raja Saudi sudah lama terjalin. Di mana, bertemunya nasab beliau (Yusuf) dengan keluarga Saud pada keturunan datuk mereka yang ke 6. Oleh yang demikian, hasil daripada keturunan datuk mereka yang bernama Sulaiman Aslaiem, beliau mempunyai 2 orang anak yang bernama Muqrin (datuk kepada keluarga Saud) dan seorang lagi datuk kepada Yusuf.

Muqrin bin Sulaiman Aslaiem ini adalah seorang peniaga. Kerana di sebabkan beliau adalah seorang berketurunan Yahudi yang sering dihina dan dicaci, maka beliau dan seluruh ahli keluarganya terpaksa sering berpindah randah di tanah arab untuk mencari tempat yang sesuai bagi urusan perniagaannya. Setelah mendapat tempat yang sesuai bagi menjalankan urusan perniagaannya, hasil perniagaannya semakin bertambah serta jalinan hubungan muamalah beliau bersama masyarakat tempatan juga semakin baik. Di kesempatan yang ada, beliau juga berazam untuk meluaskan perniagaannya ke luar semenanjung tanah arab hingga ke negara Iraq serta menjalinkan hasil usaha sama bersama masyarakat setempat. Dalam masa yang sama, dengan sikap keyahudianya itu, beliau ingin mengelirukan masyarakat arab di sana dengan pelbagai helah dan taktik-taktik kotor sehingga boleh berlaku perpecahan di kalangan masyarakat arab Iraq serta berlaku tragedi rampas merampas terhadap harta masing-masing.

Dalam perjalanannya menuju ke negara Iraq, beliau mendapati bahawa di Iraq terdapat pelbagai kabilah keluarga yang tersendiri. Pada awalnya, beliau ingin menetap di sebuah negeri di mana apabila sampai di negeri tersebut, beliau boleh menggunakan perniagaannya itu sebagai cara untuk mendekati masyarakat tersebut. Maka setelah itu, beliau hanya dapat menentukan untuk menetap di bandar 'U'yainah', iaitu sebuah bandar yang terletak di negeri An-Najdiah, (sekarang bandar ini telah hancur musnah) terletak di kawasan timur serta sepanjang jalan ke bandar ini di selusuri dengan kawasan lembah hingga ke sebuah kampung yang dikenali sebagai al-Jabaliyyah, Iraq (sekarang kampung ini menjadi tempat tentera-tentera Amerika menghujani peluru-peluru mereka ke arah penduduk dan masjid) kedapatan penduduknya (bandar U'yainah) hampir 50 ribu orang pada waktu itu.

Di antara kabilah-kabilah keluarga arab yang menjadikan negeri tersebut sebagai penempatan mereka adalah;

1. Kabilah keluarga U'taibah.
2. Kabilah keluarga Qahtan.
3. Kabilah keluarga Banu Murrah.
4. Kabilah keluarga Banu Khalid.
5. Kabilah keluarga A'jman.
6. Kabilah keluarga Sabi'.
7. Kabilah keluarga Ad-Dawasir.
8. Kabilah keluarga Syamr.
9. Kabilah keluarga Mutir.
10. Kabilah keluarga Harb.
11. Kabilah keluarga Yam.
12. Kabilah keluarga Tamim.

Selepas Muqrin berjaya menetap di bandar U'yainah dan berbuat baik terhadap masyarakat setempat serta kepada semua kabilah keluarga arab yang disebutkan di atas, beliau dan ahli keluarganya berusaha pula untuk berbuat-buat baik dan memahami adat dan budaya mereka serta cuba untuk mengikuti cara kehidupan semua masyarakat arab yang tinggal di sekitar bandar U'yainah di samping beliau berazam untuk menyertai dan menjalin hubungan sosial dengan semua kabilah keluarga arab tersebut di mana tujuannya adalah untuk menghapuskan tanggapan masyarakat arab setempat dari mengenali beliau adalah seorang yang berketurunan Yahudi dan terus ingin menghakis hakikat kehidupan serta status Yahudi beliau daripada pandangan mata masyarakat arab setempat.



Akan tetapi, bukanlah mudah bagi Muqrin dan keluarganya untuk memperoleh kejayaan rancangan yang diusahakan. Di mana, ke semua kabilah arab tersebut bersepakat untuk tidak menerima beliau dan ahli keluarganya sebagai penduduk baru di bandar U'yainah. Keputusan yang telah ditetapkan oleh ke semua kabilah arab tersebut mencerminkan pendirian dan jati diri mereka yang kukuh dari menerima sebuah kelompok keluarga baru yang tidak diketahui asal usul mereka demi menjaga suasana keharmonian dan keamanan sejagat.

Oleh yang demikian, di atas simpati dan ihsan daripada semua keluarga kabilah arab tersebut, mereka telah memilih sebuah keluarga arab yang dikenali sebagai 'al-Masolikh' iaitu sebuah kabilah badwi yang bernama A'nizzah' yang masyhur di kalangan keluarga-keluarga kabilah arab dengan masyarakat yang kurang nilai dan kesempitan hidup. Di samping itu juga mereka (badwi A'nizzah) tiada langsung mengambil tahu serta perasaan untuk membina sebuah kabilah dan keluarga yang cemerlang, di mana kewujudan mereka tidak terdapat melainkan hanya sedikit iaitu menetap di bukit yang di kenali sebagai Sinjar di utara Iraq serta beberapa kelompok kecil kabilah yang lain.

Akhirnya, setelah kehadiran Muqrin dan keluarganya bersama keluarga arab al-Masolikh ini, mereka bersatu hidup bersama di bawah satu populasi kaum arab yang menetap di kawasan pasir di negeri Syam pada ketika itu (termasuk Iraq, Palestin, Syria, Jordan dan negeri-negeri yang berjiran dengannya) dan menjadi pengikut setia kepada ketua kabilah mereka di bawah pimpinan ibnu Mulhim.



Salah seorang keturunan raja Saudi berkunjung ke Israel

Setelah Muqrin dan keluarganya menetap bersama keluarga kabilah arab al-Masolikh ini, sekali lagi beliau dan keluarganya menjadikan cara hidup keyahudian mereka sebagai tunggak asas dalam kehidupan kaum kabilah tersebut. Dengan cara ini, mereka dianggap sebagai orang yang terbaik serta secara tidak langsung seolah-olah mereka juga dianggap sebahagian daripada kalangan kabilah keluarga arab tersebut. Begitulah riwayat hidup Muqrin, seorang yang bercampur asal keturunannya di antara Yahudi dan Arab Muslim yang tujuan asalnya hanyalah untuk memperluaskan perniagaannya hingga ke penghujung sudut negeri dengan cara pembawakan gaya dan bentuk kemunculan yang baru. Daripada keturunan Yahudi Muqrin ini, maka terbentuk sekelompok generasi keturunan beliau daripada kalangan keluarga 'As-Sau'diyyun' (keturunan raja Saudi) seorang demi seorang hingga ke hari ini.

Menurut Syeikh Muhammad al-Tamimi (teman rapat kepada St. John Philby (1885-1960), seorang berbangsa Inggeris yang dilantik menjadi hakim dan penganalisis politik kerajaan Saudi sekitar tahun 1937 Masihi) berkata : "Ada pun, dari segi realiti keadaan Yusuf (seorang Yahudi dan sepupu kepada raja Saud), beliau enggan untuk menceritakan keadaan yang sebenar kepadaku tentang hubungannya dengan keluarga Saud, dan beliau sering tidak sehaluan dengannya (Saud) serta tidak berhasrat untuk menceritakan kepadaku hakikat apa yang terkandung di dalam kitab al-Mahdi (sebuah kitab yang menceritakan secara terperinci tentang peristiwa yang berlaku di Najran dan sebahagiannya berkaitan dengan keturunan Saudi) yang diutuskan kepada Philby."
St. John Philby

Seperti yang diketahui, bahawa keluarga Saud yang terawal telah menjalinkan hubungan bersama mereka (cabang daripada keturunan Yusuf) dan tidak berpisah sehingga ke generasi keturunan datuk mereka yang ke 3, iaitu Daud. Kemudian, di sebabkan kejahilan di antara sesama mereka (keluarga Saud), mereka cuba untuk menjauhkan diri daripada cabang keluarga Yusuf di sebabkan kecelaruan yang berlaku di kalangan keluarga Saud sehingga kepada generasi putera Abdul Aziz bin Saud (adik-beradik kepada putera Muhammad bin Saud).1


Raja Abdullah

Dari semasa ke semasa, kemuncak pemerintahan keluarga di raja Saud ini adalah sewaktu tampok pemerintahan putera Muhammad bin Saud, iaitu seorang pemerintah di salah sebuah negeri di Dar'iyah, Arab Saudi. Nama penuhnya adalah Muhammad bin Saud bin Muqrin bin Markhan daripada kalangan keturunan bani Zhal (cicit kepada Muqrin). Beliau dilantik menjadi pemimpin selepas 2 tahun kewafatan ayahandanya (raja Saud) di Dir'iyah pada tahun 1139 Hijrah. Di mana semasa mercu pemerintahannya, beliau sangat kuat mengadu domba kepada Inggeris demi untuk membantu saudaranya Thunayyan. Dan beliau (Muhammad) bersendirian memerintah negeri tersebut setelah kewafatan saudaranya pada tahun 1160 Hijrah. Sebelum itu, pada tahun 1157 H, seorang utusan telah dihantar ke negeri Dar'iyah oleh pengasas dakwah yang terkenal pada waktu itu iaitu Muhammad bin Abdul Wahab dan dalam masa yang sama beliau telah memeterai satu perjanjian bersama pemerintah Dar'iyah bahawa putera ibnu Saud akan menjadi pemelihara kepada agama, pejuang kepada sunnah dan mengkafirkan setiap orang yang menentang secara berterusan terhadap pergerakan aliran dakwah Muhammad bin Abdul Wahab secara terang-terangan. Dalam masa yang sama, mereka juga dibantu oleh kuasa empayar Inggeris untuk menghapuskan kelompok-kelompok yang menentang mereka daripada kalangan kaum muslimin.2
Raja Fahd 1982-2005


Ulasan

Saat dari itulah, negara yang asal namanya tanah Hijaz bumi yang berkat bertukar kepada Arab Saudi (sandaran kepada Saud bin Muqrin). Ini kerana keta'asuban keluarga Saud pada keturunan mereka sehingga sanggup bersekongkol dengan pihak Inggeris demi memperoleh kuasa secara mutlak. Kebanyakan buku sejarah Arab Saudi di tangan saya seperti kitab yang bertajuk Islamiah La Wahabiah (Fahaman secara Islam bukan secara Wahabiah) ditulis oleh Dr. Nasir bin Abdul Karim al-A'qal tiada langsung menceritakan perihal keadaan yang sebenar tentang peristiwa ini. Bahkan beliau hanya menggambarkan keadaan sebaliknya dan hanya menuding jari menyalahkan pihak-pihak lain yang tidak sependapat dengannya. Banyak lagi kitab sejarah seperti kitab Aali Saud (Keluarga Saud) iaitu sebuah kitab yang menghimpunkan sejarah kemunculan keluarga Saud di tanah Hijaz, di mana hasil faktanya telah diputar belitkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab baik daripada kalangan rakyat Saudi sendiri mahupun orang-orang luar yang mengkhianati amanah ilmu sebagai wacana maklumat yang sahih kepada bangsa arab tanah Hijaz dan kemuliaan tanah Hijaz itu sendiri. Tidak hairanlah kalau wujudnya Musailamatul Kazzab buat kali yang kedua, ketiga dan seterusnya di tanah suci ini. Kerana Musailamatul Kazzab ini adalah manusia yang berasal dari negeri Dar'iyah, asal pusat pemerintahan kerajaan Saud sewaktu masa dahulu. Begitu juga campur tangan daripada kalangan orientalis timur dan barat seperti Sujah, al-Anky dan al-Adhi. Mereka inilah pengkhianat yang memutar belitkan fakta sejarah yang asal kepada penyelewangan yang membawa kepada perpecahan umat. Di samping juga bantuan yang diminta oleh mereka (Pemimpin keturunan Saud dan pengikut mereka) daripada pihak Inggeris untuk menjatuhkan pihak lawan daripada kalangan umat Islam sendiri agar mereka (penjajah) terus bertapak di tanah suci kelahiran Rasulullah SAW serta mengukuhkan lagi penjajahan, memonopoli dan mengambil segala kemewahan hasil bumi di tanah suci Hijaz dan negara-negara Islam yang berjiran dengannya sehingga ke hari ini. Wallahu A'lam.



Raja Faisal dan teman wanitanya Kristina, sewaktu belajar di university Colorado. Kristina memberitahu bahawa beliau hidup bersama Faisal selama 5 tahun.

Rujukan
___________________

1. Tajdid Kasyful Irtiyab Fi Itba' Muhammad bin Abdul Wahab, Said Hussien al-Amin, Edaran Makatabah Haramain, Cetakan kedua, Tahun 1382 H – 1952 M, M/S : 9-10.

2. Fitnah al-Wahabiah Min al-Futuhat al-Islamiah, Syeikh Zaini Dahlan, Mufti Syafieyyah dan tenaga pengajar di Masjid Haram Mekah, Penjelasan oleh ; Muhammad Abdul Fattah Umar, Syeikh Masjid Imam Syafie, Cetakan Mesir, Cetakan asal pada tahun 1354 H. M/S : 8-9.

** Bersambung ke tajuk yang ke-2 dalam fasal 1, iaitu pengenalan kepada mazhab Wahabi, InsyaAllah.

** Anda boleh taip ke laman google, kemudian search pada nama : "St. John Philby", untuk mengenali beliau dengan lebih lanjut. Ternyata beliau adalah seorang yang aktif dengan pergerakan Zionist Yahudi. Sila baca dengan mata hati dan fahami hakikat kebenaran.

** Artikel ini sebenarnya adalah respon khusus untuk ahli komuniti teman Inteam. Sila layari laman berikut untuk penjelasan lebih lanjut : http://www.inteam.com.my/viewtopic.php?forum=18&topic=5254&start=40#f127126

No comments:

Post a Comment